Jeg er gjeteren.
Litt lenger ut i den teksten dfor det vi leser i kirken, sier Jesus: "14 Jeg er den gode gjeteren. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg, 15 slik som Far kjenner meg og jeg kjenner Far. Jeg gir livet mitt for sauene." Jesus sammenligner seg med gjeterne som verner flokken sin. I Lukasevangeliet sammenlignes han med den gode gjeteren som leter etter den ene sauen som har gått seg bort
Johannesevangelet fortelelr oss at Jesus er en gjeter som ikke bare verner om flokken sin, men leder dem til omrråder der de både finne mat og hvile. Se salme 23 i Det gamtetestamentet:
1Herren er min hyrde, mig fattes intet.
2 Han lar mig ligge i grønne enger, han leder mig til hvilens vann.
3 Han vederkveger min sjel, han fører mig på rettferdighets stier for sitt navns skyld.
4 Om jeg enn skulde vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt; for du er med mig, din kjepp og din stav de trøster mig.
5 Du dekker bord for mig like for mine fienders øine, du salver mitt hode med olje; mitt beger flyter over.
6 Bare godt og miskunnhet skal efterjage mig alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennem lange tider.
Jesus er den selvoppofrende hyrden. Han gjør alt for flokken som følger ham. Ofrer også sitt liv for sin flokk.
Jeg er døren.
Jesus er både dør og port. Han åpner opp for flokken, og leder dem på "rettferdighets stier". Det er mange som vil påvirke flokken. Falkse profeter og usanne lærer trenger seg over innhegningen og tilbyr sin ledelse og sine læresetninger. Men det er bare han som kan åpne porten som er den sanne frigjører.
Både dør og gjeter.
Vi vet at evangeliene har kommet i flere utgaver og at vi nok ikke alltid har den originale utgaven. Her mistenker jeg at evangelisten Johannes har fått med seg noen skriftstykker som egentlig inneholdt to Jesustaler. I redigering av stoffet har de blitt til en tale som blander de to forskjellige bilder inn i en og samme talen, - Jesus som hyrde, og Jesus som gjeter.
Poenget er likevel tydelig: Jesus er døren som åpner opp for en ny virkelighet og for en fremtid der døden er beseiret. Men han er ikke bare en portåpner, en som river stengsler ned, men også en som viser oss vei gjennom livet.
Ole Elias Holck
Søndagens evangelietekst på 3 søndag i påsketiden:
Johannes 10,1–10
Jeg er porten
1 «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til saueflokken gjennom porten, men klatrer over et annet sted, han er en tyv og en røver. 2 Men den som kommer inn gjennom porten, er gjeter for sauene. 3 Portvokteren åpner for ham, og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut. 4 Og når han har fått ut alle sine, går han foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner stemmen hans. 5 Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» 6 Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva han mente.
7 Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til sauene. 8 Alle de som er kommet [før meg], er tyver og røvere, men sauene har ikke hørt på dem. 9 Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite. 10 Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.