Messe med dypdykk - høsten 2024

Et dypdykk i spennende temaer - annenhver søndag kl. 18.00

Messe med dypdykk - høsten 2024

Messe med dypdykk er et gudstjenestetilbud vi har utviklet i Nidelven menighet. Her gjør vi et dypdykk i ulike temaer og vier disse god plass i preken. Etter gudstjenesten samles vi til felles samtale over dagens tema med en kopp kaffe og te.

Høstens datoer og temaer er:

08.september kl. 18.00 i Hoeggen kirke "Martin Buber – et portrett"

På denne kveldsgudstjenesten vil vi kombinere et dypdykk i Martin Buber med vigsling av vår diakon Birgitta Bø. Vi har derfor flyttet denne gudstjenesten til Hoeggen kirke.

I 1923 utga Martin Buber boken Jeg og du (Ich und Du). Bokens hovedide var enkel: Vi blir virkelig til som hele mennesker i møte med et Du. Men dette er kanskje selvinnlysende, vil du si. Nei, svarer Buber. Oftest møter vi den andre som et Det, et objekt, en ting blant ting. Kanskje en spennende ting, en interessant ting, en tiltrekkende ting, men likefullt et objekt, en gjenstand for bruk og erfaring – et Det, og ikke et Du. Høres dette spennende ut? Bli med på et bittelite dypdykk i den jødiske religionsfilosofens tanker og Birgitta sin vigsling!

Predikanter: Birgitta Bø, Arne Røyset og Marianne Bryhn Steinnes

22.september kl 18.00 i Tempe kirke "Har du møtt Mefibosjet og hans kjendisvenn?"

Kanskje ikke like kjent som Nathan eller Batseba? I dypdykket denne søndagskvelden vil vi igjen lese bibelen med briller som får frem ulike perspektiver på funksjonsnivå – både i Bibelen og i menigheten. Dette er ikke bare en sterk trå i Guds fortellinger med menneskeheten, dette er også en del av Nidelvens visjon.

Preken denne kvelden blir nesten en god, gammeldags bibeltime. Ta gjerne med deg din Bibel når vi følger Mefibosjets fortelling

Predikant: Heide Thorsen

Liturg: Marianne Bryhn Steinnes

06.oktober kl. 18.00 i Tempe kirke "Søren Kierkegaard og kjærlighetens gjerninger"

«Du skal elske din neste som deg selv». Slik lyder de kanskje aller mest kjente ordene i hele Bibelen. Kristendom kan ikke tenkes uten disse ordene, uten budet om nestekjærlighet. Men kanskje det er et bud, som gir flere spørsmål enn svar. For hvordan kan «skal» og «elske» hører sammen? Kan man elske av plikt? Hvem er min neste? Og hvordan handler jeg som min nestes neste? Dette er bare noen av de spørsmålene, som den danske teolog og filosof Søren Kierkegaard reiser, da han i 1847 utgir Kjerlighedens Gjerninger. Dette verket vil danne grunnlag for en kveld, hvor vi sammen med Kierkegaard vil ta et dypdykk i kjærlighetens vesen og se nærmere på de mange ulike skikkelser, som kjærligheten kan ta. Men akk, kjærlighet er aldri enkelt og også her støter vi på en utfordring, for hvordan skjelner vi mellom sann og falsk kjærlighet? Vi ser om Kierkegaard kan gi et svar.

Predikant: Joakim Skousgaard Johnsen

20.oktober kl. 18.00 i Tempe kirke "Grønn teologi"

Det påstås at kirken med sin teologi har avsakralisert verden, og derfor er med-skyldig i miljøutfordringene vi har i dag. Stemmer dette, har vi glemt betydningen av vår tro på himmelens og jordens skaper? Mennesket er kalt til å forvalte skaperverket, kirken skulle derfor være en god alliert i miljøengasjementet. Kanskje vi må fordype oss i våre åndelige røtter, og gjenfinne en teologi og spiritualitet som ligger bevart i vår tradisjon? Dette er grønn teologi; ikke politikk, men tro og teologi, åndelighet og spiritualitet.

Predikant: Olav Dahle Svanholm (rådgiver misjon, dialog og bærekraft i Nidaros bispedømme)

Liturg: Ranveig Dahle Svanholm

Har du ønsker eller tips om tema for dypdykk, ris eller ros? Da håper vi du tar kontakt!

Kontaktinformasjon for Nidelven menighet

Besøks-, leverings- og postadresse:

Nidelven menighet, Nordre Risvolltun 2, 7036 Trondheim

Post kan også sendes til:

Nidelven menighet, Kirkelig fellesråd i Trondheim, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Fakturaadresse:

Org.nr. 976998081

Ønsker du å gi en gave til menigheten? Da kan du bruke kontonummer: 4213.20.94726. Merk gjerne med "gave". Tusen takk!

Åpningstider:
Tirsdag-fredag 10-14