Menighetsrådet i Søre Trysil gir bort hånddekorerte lys

Gordon Logemann var sokneprest i Søre Trysil da menighetsrådet startet opp det som etter hvert har blitt en fast tradisjon hvor alle dåpsbarn, konfirmanter og brudepar får hånddekorert lys i gave fra Søre Trysil menighet. Det var Gordon som satte i gang denne aktiviteten etter inspirasjon fra Tyskland og den har fortsatt.

Hånddekorert påskelys på alteret i Plassen kirke. Foto: Marianne Fjelltveit

I 2012 ble de tradisjonelle dåpslysene skiftet ut med hånddekorert lys med dåpsmotiv. Året etter ble det bestemt at gaven fra menighetsrådet til konfirmantene skulle også være et dekorert lys. Alle konfirmanter har – med unntak av ett år da et annet motiv ble valgt - fått lys med det samme motivet; lyset, kalken og fisken.

Det har stort sett alltid vært medlemmer av menighetsrådet som har gjort dekoreringen av lysene. Det bestilles lys i ulike størrelser og så skjæres det ut biter av myke voksplater som settes sammen til motivene på lyset. Alle har lært litt underveis og teknikken er nok blitt bedre med årene. Motivene har endret seg og kreativiteten ved valg av motiv har fått lov til å blomstre etter som årene har gått.

På alteret i kirken står det store «Påskelyset». Det er mulig å kjøpe ferdig dekorerte påskelys, men menighetsrådet bestemte seg for at de burde kunne ta ansvar også for dette lyset. Dagens lys er snart nedbrent, og menighetsrådet starter snart på jobben med å dekorere et nytt lys.

Det har vært to ekstra store begivenheter i Plassen kirke de siste årene hvor helt spesielle lys har blitt laget. Disse gjengir midtfeltet av Bjarne Rundfloen sitt glassmaleri i voks på lyset. I forbindelse med ordinasjon av Kristine Aksøy og biskop emeritus Solveig Fiske sin bispevisitas i 2022, var slikt lys gave fra menighetsrådet.

Menighetsrådet har tenkt til å fortsette med sine lys og håper det kan være et fint minne å ta med seg fra en spesiell dag og hendelse i Plassen kirke.