Sorggrupper

Å miste noen som står deg nær, er ofte vondt for mange. Livet ditt forandres, og du får en ny og annerledes hverdag. For mange kan det hjelpe å snakke med noen om det du opplever og kjenner på kroppen etter et tap. Derfor har vi tilbud om sorggrupper her i Trysil.

Sorgstøtte. Foto: Jonathan Vivaas Kise.

Sorggruppe er et tilbud for de som opplever sorg og savn, og som ønsker å møte andre i samme situasjon. I en sorggruppe kan du sette ord på tanker, følelser og reaksjoner du har i din sorgprosess. Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å dele og tilbudet er for alle uavhengig av livssyn. Det blir tatt opp ulike tema som merkedager, minner, alt det praktiske som rydding o.l., sorgreaksjoner og følelser, og i tillegg det som deltakerne selv ønsker å snakke om.

Åtte samvær, hvor en sammen

med andre i samme situasjon,

kan dele tanker om sorg og savn,

og på den måten både gi og ta

imot hjelp på veien videre.

Vi setter sammen gruppene slik at de skal være et trygt fellesskap. Her kan man snakke om sin sorg, dele sine tanker og kjenne at de andre kan forstå. Vi oppfordrer til moralsk taushetsplikt ovenfor hverandre. Det er 5-7 mennesker på hver gruppe. Hver samling varer ca 1,5 til 2 timer, og det legges opp til 8 samlinger. Vi pleier å ha 2 sorggrupper i løpet av et år. Ei gruppe starter opp i september, og ei gruppe i februar/mars. Dette kommer an på hvordan behovet er.

Tilbudet om sorggruppe er et samarbeid mellom Trysil kirkelige fellesråd og Trysil kommune. Gruppene ledes av Karoline Petrine Nordmo, diakonimedarbeider i Den norske kirke i Trysil og enten Iselin N. Holt eller Victoria Høgås fra kreft- og palliasjonsteamet i Trysil kommune. I noen sorggrupper kan vi ha med en likeperson. En som har opplevd sorg, og som kan dele fra sine erfaringer i en sorgprosess.

Er det noe du lurer på om sorggrupper?

Ta kontakt med oss:

Karoline Petrine Nordmo