Fra årsskiftet er ikke lenger Kirkerådet og bispedømmerådene statlige forvaltningsorganer og må klare seg på egenhånd - uten å nyte godt av statlige administrative ordninger.
På arbeidsgiversiden har Kirkemøtet vedtatt nødvendig regelverk som staten tidligere besluttet. Innmelding i KA som arbeidsgiverorganisasjon, og forhandling av ny Hovedavtale og Hovedtariffavtale er gjennomført. Også de mest sentrale lokale særavtalene er på plass. Nye arbeidsgiverfunksjoner som medbestemmelsesorgan, AMU, Arbeidsgiverutvalg, ny HR-seksjon med nye funksjoner er etablert, osv.
- Vi er klare til å gjennomføre virksomhetsoverdragelse av 1.600 medarbeidere i januar, sier Jan Rune Fagermoen, direktør i Kirkerådets administrasjonsavdeling.
På økonomisiden har Kirkerådet arbeidet overfor regjering og Storting for at bevilgningen til Den norske kirke skulle bli tilstrekkelig for å sikre driften og håndtere risiko ved virksomhetsoverdragelsen. I samarbeid med bispedømmerådene har man kommet fram til en fordeling av økonomiske midler. Kirkerådet vedtok på sitt desembermøte fordelingen av over 2 milliarder kroner.
Det har også vært arbeidet med en stor IKT- og tjenestekjøpsleveranse for å etablere gode systemer for regnskap, lønn og personalfunksjoner utenfor de statlige systemene som har vært i bruk til nå. Revisortjenester, banktjenester og forsikringer er etablert.
- Nå er forberedelsene over, og vi kan «go-live» med egen økonomiforvaltning 1. januar 2017, sier Jan Rune Fagermoen. Han sier han gleder seg!