– Veiledningen bygger på ny overordnet del for grunnopplæringen, og er dermed en forankring for skolegudstjenester innenfor skolens nye rammeverk, sier Kristine Aksøy, fungerende direktør for avdeling for kirkefag i Kirkerådet.
Veilederen, som er laget av Kunnskapsdepartementet, viser til at gudstjeneste i skoletiden i forbindelse med høytider er tradisjon i mange skoler, og oppfordrer skolene til å legge til rette for at elevene skal kunne delta på skolegudstjenester i forbindelse med høytider.
– Veiledningen er i tråd med innarbeidede retningslinjer. Likeverdige alternative tilbud, god informasjon, dialog med foreldre og vektlegging av elevenes medbestemmelse er viktige anliggender som kan sikre at dette praktiseres på en god måte, påpeker Aksøy.
I Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen kapittel 1.2 står det blant annet:
«Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.» Å delta på gudstjeneste eller andre tradisjonelle feiringer av høytider kan være en del av dette.
Veilederen inneholder følgende punkter:
- Skolegudstjenester bør ikke være en skoleavslutning
- Skoler som tilbyr elevene å delta på en skolegudstjeneste, må også tilby et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta på gudstjeneste.
- Skolen bør involvere foreldrene i dialog om deltakelse i og gjennomføring av skolegudstjenester og hva som kan være et alternativt tilbud.
- Rett til fritak: Skolen skal vise respekt for elevenes religion og livssyn. Elever har rett til fritak fra aktiviteter i skolen som oppleves som utøvelse av en annen religion eller livssyn enn sitt eget.
- Rektor bør jevnlig gjennomgå rammene for fritak med lærerne, slik at man har en felles og riktig praksis.
Veiledningen vektlegger at skolen skal vise respekt elevenes religion og livssyn, at dialog med foreldrene og elevenes medbestemmelse må ivaretas gjennom god informasjon.
Se link til veilederen nederst på siden.