Basert på en kvantitativ undersøkelse blant cirka 500 frivillige og ansatte, og intervju med fem personer med formidlingserfaring i en kristen setting, svarer rapporten på hva som kjennetegner formidlingen til tweens, skriver KIFO om rapporten på sine nettsider. KIFO står for Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning.
Informantene peker på kirkesamfunnenes rolle som en motvekt til prestasjonsjaget tweens føler på i hverdagen. Det som fremstår som spesielt viktig er å formidle til tweens at de er bra nok som de er.
Funnene i rapporten viser at de formidlingsansvarlige mener at tweens trenger veiledning og en bevisstgjøring når det kommer til temaer som seksuelle krenkelser, grensesetting, pornografi (deriblant hvilke uoppnåelige idealer pornografien skaper), nettvett – og med det en innføring av hvilke konsekvenser bilde- og videodeling kan ha for andre. Disse temaene er livsnære og beskriver den virkeligheten tweens er midt oppi.
Videre peker informantene på at tweens har mange utfordringer knyttet til hverdagen og at de opplever et prestasjonspress. Kirken handler derimot ikke om mestring, men er et kriteriefritt rom som kan bidra til at tweens får en livsmestringskompetanse som igjen kan være til hjelp på andre arenaer.»
Særlig ser rapporten på om, og eventuelt hvordan, temaer som seksualitet, gaming, data- og nettbruk og rus tas opp i kirkens møte med tweens. Les mer og last ned rapporten på www.kifo.no.