Flere hundre tusen facebook-brukere har sett julefilmen, der nordmenn fra alle samfunnslag leser et stykke av juleevangeliet. Filmen som er laget i samarbeid med Geelmuyden Kiese, er nå nominert til en prestisjetung pris av en internasjonal fagjury. Du kan se filmen nederst i denne saken.
- Det er en stor glede at arbeidet vi gjør blir lagt merke til, og nominert til en pris av profesjonelle PR- og markedsføringsfolk, sier direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen.
Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet, forteller at kirken trapper opp satsingen.
- Folkekirken må nå ut til folk, det sier seg selv. Derfor har vi de siste årene trappet opp satsingen vår på digitale medier. Det er en styrke for kirken om vi blir like gode utenfor kirkerommet som inni, sier hun.
Hun trekker frem samarbeidet med Geelmuyden Kiese som nyttig.
- Eksterne samarbeidspartnere er nyttige for å utvikle nye kreative konsepter, men kan ikke erstatte en faglig sterk avdeling internt. Vi samarbeider med et godt byrå, og har dyktige medarbeidere som setter ideer ut i livet, sier Dybvig.
SABRE-prisen for Europa og Midt-Østen skal deles ut i løpet av våren. En fagjury bestående av 68 bransjedommere har vurdert over 2,400 kandidater. Videoen fra Den norske kirke er en av dem.
Hele listen over nominerte finnes hos PRovoke.
Koronapandemien har gjort at mange kirker satser digitalt. Du finner en oversikt over påskens program i de nasjonale kanalene her.