- Over 80 prosent av samtalene har koronarelaterte tema. Mange er redde og strever med å skulle håndtere hverdager som er blitt annerledes, sier hun.
Denne uken har mange prester og diakoner fått omdisponere arbeidstid for å mangedoble samtaletilbudet i Nettkirken. Siden 12. mars har Nettkirken mer enn doblet bemanningen og oppskalert tilbudet. Tidligere var det chat 2-10 timer på ukedager og 2 timer per dag i helgene. Nå er åpningstiden 16 timer alle dager: 09-01 på hverdager og kl 10-02 i helgene.
Nettkirken er et tilbud fra Sjømannskirken - Norsk kirke i utlandet i samarbeid med Kirkerådet.
- Nettkirken er til for dem som av en eller annen grunn ikke kan, våger eller ønsker å komme til en vanlig kirke. Nå er Nettkirken den eneste i kirken i Den norske kirke og Sjømannskirken som fremdeles holder åpent, og vi holder mer åpent enn noen gang, forteller Østland Midttun.
- Folk kommer med ensomhet, uro og bekymring, for seg selv og andre, vi chatter med folk som ligger syke hjemme, som ikke tør be andre om hjelp til praktiske ting, og som er i risikosonen. Noen har også eksistensielle spørsmål knyttet til Guds vilje og endetidstanker, sier Kjersti Østland Midttun.
Hun forteller at en del henvendelser nå også dreier seg om praktiske spørsmål som hva man skal gjøre med dåp og bryllup, eller hva som skjer med tilbudet i ulike sjømannskirker.
De du treffer i Nettkirken er prester og diakoner fra Den norske kirke og Sjømannskirken som chatter fra hjemmekontor rundt om i hele landet, fra Tromsø til Stavanger, og fra København, Berlin, London og USA.
Kontaktperson:
kjersti@nettkirken.no
Telefon 911 76 506