Samarbeidet med Færder, eller Nøtterøy, som var navnet før kommunesammenslåingen, strekker seg tilbake til utarbeidelsen av plan for skole-kirke-samarbeid tidlig på 2000-tallet. Hvert tredje år revideres planen.
Kristine Klemetsen er undervisningsleder i fellesrådet, og gleder seg til å gjennomføre årets første adventsgudstjenester nå i slutten av november.
- Skolene kan selv velge når de vil ha den ene årlige skolegudstjenesten, og da har ni skoler valgt gudstjeneste i adventstida og en har valgt å ha det i påsken. Nøtterøy er et tradisjonsrikt samfunn, og det er god oppslutning rundt gudstjenestene. Det er nesten så det blir overfylt, for i de yngste klassene kommer noen ganger foreldre og besteforeldre med. Det er selvfølgelig bare stas!
Ingen liksom-gudstjenste
Gudstjenestene som klassene inviteres med er forkynnende. Elever som ønsker det, får fritak, og gudstjenesten skal ikke være avslutning på semesteret, alt i henhold til retningslinjer for kirke-skole-samarbeidet (lenke med blant annet retningslinjer lenger ned på siden).
- Vi tilpasser ikke gudstjenestene annet enn til alderen på deltakerne. Vi tar ikke ut bønneledd eller noe for å gjøre det mer «spiselig». Vi har noen rektorer som er humanetikere, men de har fått luftet sine bekymringer og erfaringer, så snakker vi sammen om. Vi har gode erfaringer med å gjøre dette på den måten vi har gjort i en del år nå, og har ikke fått noen klager på hvordan vi gjennomfører disse skolegudstjenestene.
Gjensidig respekt
Skolesjef Kjell Jensen synes samarbeidet med kirken er enkelt og naturlig.
- Vi møter kirken hvert tredje år for å revidere planen for kirke-skole-samarbeid. Skjer det noe mellom det som vi må forholde oss til, ringes vi og får avklaringer. Vi har en kultur hvor vi ikke tror det verste om hverandre, og da blir det en positiv dialog. God relasjon og kjemi gjør også samarbeidet lett.
Planen er utformet i samsvar med læreplanen, og har mange ulike tilbud utenom årlig gudstjeneste for elevene mellom 1.-10.trinn; sangsamling, kirkevandring, konsert, Bibel-undervisning og spørretime. De to siste tiltakene foregår på skolene.
I fellesrådet er de selvfølgelig glade for de mange og ukompliserte treffpunktene de har med kommune, skole og elever. Og bidrar selv til det gode samarbeidet ved å gjøre alt på den rette måten.
- Det er viktig å ikke drive snikforkynning, vi må holde oss i tømmene og har klart det godt så langt. Ryktebørsen avslører oss om vi ikke gjør dette skikkelig. Vi føler jo nesten at vi lever litt på lånt tid, men med fortsatt god dialog, tror jeg dette vil være fortsatt praksis, sier undervisningsleder Klemetsen.
Forkynnerfrykt
Skolesjefen slår fast at kirken er trygt på den rette siden.
- Det virker nesten som kirken har mer frykt for å forkynne enn det motsatte. Jeg mener kirken er en helt unik ritualbærer i Norge, det er ingen over eller ved siden. Denne norske kulturarven er viktig for veldig mange i landet vårt, og dette skal skolen gjenspeile. Det får vi til i Færder, og det skal vi fortsette med, avslutter Jensen.