Utvalgets leder Gunhild Tomter Alstad presenterte rapporten "Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring" på et digitalt frokostmøte i regi av Kirkerådet tirsdag 4. januar.
– Vår hovedanbefaling er å fortsette det ambisiøse arbeidet – med noen justeringer av kursen, sier Alstad.
Evaluering av trosopplæringsreformen
Kirkerådet satte ned Trosopplæringsutvalget i mars 2020 for å evaluere trosopplæringsreformen. Utvalgets leder sier at de i hovedsak mener trosopplæringsarbeidet fungerer godt.
– Vi vurderer at satsingen har vært svært vellykket, sier Alstad. – Spesielt vil vi understreke at det er systematisk opparbeidet enorm kompetanse i hele kirken gjennom en årrekke, som det er viktig å ta godt vare på.
Utvalgets hovedanbefaling er at satsingen videreføres på bakgrunn av erfaringene og kompetansen som er opparbeidet gjennom reformen.
Samtidig påpeker Alstad at trosopplæringsarbeidet går inn i en lang tradisjon for kirkelig undervisning og læring som arbeidet framover også bør bygge på.
Helhet og integrering
– Utvalget anbefaler derfor større grad av helhetlig tenkning om det pedagogiske arbeidet og se sammenhenger mellom kirkelig undervisning og kirkens visjon og identitet, slik som diakoni, gudstjenesteliv, forkynnelse, globalt engasjement og kirkemusikk og -kultur.
Utvalget foreslår at det som i dag omtales som trosopplæring bør inngå som en integrert del i Den norske kirkes helhetlige undervisningsoppdrag og benevnes som "kirkelig undervisning og læring". Dette henger særlig sammen med anbefalingen om at målgruppen for kirkelig undervisning og læring skal være alle døpte og alle interesserte – i alle aldre.
– Vi foreslår at det utarbeides et helhetlig, overordnet planverk for kirkelig undervisning og lærlig, og at det utarbeides rammeplaner for ulike målgrupper: Barn 0-14 år, konfirmasjonstiden, ungdom 15-19 år og voksne, sier Alstad.
For å få til en offensiv og bærekraftig undervisningstjeneste mener utvalget at det bør legges til grunn en helhetlig forståelse av og målsetting for kirkelig undervisning og læring, slik at tidsavgrensede breddetiltak og kontinuerlige arbeid utfyller hverandre.
– Det som mange steder oppleves som et kunstig og organisatorisk skille mellom tidsavgrensede breddetiltak og kontinuerlig arbeid bør bygges ned, sier utvalgsleder Alstad. – Det bør tas nødvendige grep på alle nivå slik at tiltakene kan ses i sammenheng.
Utvalgets rapport
Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum tok imot rapporten på vegne av Kirkerådet.
– Det er gjort et grundig arbeid, og vi gleder oss til å sette oss inn i alle utvalgets anbefalinger og jobbe videre med dem, sier Raaum.
Det skal nå utarbeides en åpen høring om rapporten. Det er Kirkemøtet som endelig beslutter endringer, og det vil tidligst kunne skje i 2023.
Se opptaket av frokostmøtet her: