Nikodemus er fremdeles ute og går. Jeg har møtt ham mange ganger. Kanskje oftest i byen, men også ute på bygda finnes det folk av hans slag. De er av begge kjønn og tilhører svært forskjellige samfunnslag. Felles for dem er at de ikke svelger unna den dogmatiske kristentroen i et jafs. De ønsker å kunne plukke litt her, hente litt derfra. De har sans for at kirken er der, når de trenger den. De er vanskelige å få med på vanlige menighetsaktiviteter. Du ser dem oftere på konserter.
Om du gir dem tid og interesse, stopper de gjerne opp og prater. Mange av dem er opptatt av å finne ut hva kirken mener om dette og hint. Fem minutter konsentrert nærvær vil være folkekirkearbeid på sitt aller beste. Gjennom sørgesamtaler og dåpssamtaler har vi mange Nikodemus`er i tale. Spørsmålet er bare hva de møter i oss.
Samtalen mellom Jesus og Nikodemus er verd et nærmere studium. I prekenarbeidet lager jeg meg et samtaleskjema når det er tekster som inneholder dialog mellom Jesus og andre mennesker. Jeg er opptatt av å se hvordan samtalene utvikler seg, replikk for replikk. Et slikt skjema synes jeg gir bedre oversikt over hvordan dynamikken i denne teksten spesielt bygger seg opp gjennom motspørsmål og overraskende vendinger mot en stadig større åpenhet mellom de to.
Søndagens ulike tekster – må få klinge med i prekenen på denne søndagen. Jeg skal gjerne innrømme at jeg til tider har gjort samtalen med Nikodemus til selve «teksten» og «saken» på denne søndagen. Om du kjenner deg lysten på det på samme måten, gjør det. Men hopp allikevel ikke lettvint over de andre tekstene. Det er ikke ofte at de til de grader spiller sammen med evangeliet, som det gjøres her. De må få komme med sine bidrag inn i den åpne samtalen. Både teksten om «steinhjertet som skal byttes ut med et kjøtthjerte» i Esek 36 og Paulus sin tydelige henvisning til hvordan «dåpen knytter oss til Jesu død og oppstandelse» - gir viktige bidrag til forståelsen av hva det er å bli født på ny.
«Sov du lille, sov nå godt.» Hans Anker Jørgensens vakre dåpssalme på nr 589 i salmeboken, er det mange av oss som er blitt glade i. Vers 2 synes jeg at gir en god tolkning av det som Nikodemus egentlig spør etter – hva er det å bli født på ny. Estrid Hessellunds oversettelse lyder:
Gjennom dåpens dype vann,
kommer du til livets land
druknet, død, igjen stått opp
som en del av Kristi kropp
som en knopp på livets tre
lille barn på voksenkne.
Vær obs også på andre nye dåpssalmer! Jeg tok meg tid til å lese igjennom alle salmene som nå finnes under temaet dåp. Hvis du ikke har gjort det ennå, så er dette vel anvendt tid. I tillegg til den ovenfor siterte, vil jeg be deg være oppmerksom på nr 594. «Kvite klede, himmelglede» I form: meget enkel. I innhold: brilliant.
Mål for søndagsprekenen: Skap trygghet på at tilhørighet er nok! Målsettingen med prekenen må ikke bli å utvikle en full dåpsteologi, men å få de ulike tekstene til å spille sammen for å få de Nikodemuser som sitter i kirkebenken denne søndagen til å kjenne igjen sine egne holdninger og bli trygget på at det holder å være døpt. Kanskje det er en og annen Nikodemus som også skal bestige prekestolen. Jeg kjenner meg i hvert fall i slekt med ham. Det er vel derfor jeg gjerne vil bruke tid på å hjelpe ham til å forholde seg relasjonelt til det Jesus står for.