SøndagKveldPåLandås: Kalfarhuset - om ettervern og verdien av å synge i kor

Velkommen til samling 01. september! Gjest: Ragnar Tesdal

SøndagKveldPåLandås: Kalfarhuset - om ettervern og verdien av å synge i kor
Ragnar Tesdal, "Raggen", var i 17 år daglig leder for Kalfarhuset som arbeider med ettervern for mennesker som har sittet i fengsel. Han kommer til Søndagkveldpålandås for å fortelle om dette arbeidet, om hvordan Kalfarhuset jobber med inkludering av mennesker som har falt ut på skråplanet - og hvorfor koret "Bækkalokket" har vært så viktig i arbeidet.
Denne gangen vil vi også få en liten konsert inne i kirkerommet hvor Raggen vil spille noen av sangene sine sammen med Ingrid Enge Drange, Erik Evja Eikill og Jan Sævig.
---
Ragnar Tesdal (født 1952) er en norsk prest, komponist og musiker. Han har medvirket på en rekke musikkutgivelser med artister som Bjørn Eidsvåg, Rolf Løvland, Rune Larsen og Michael Gallaher.
Han har arbeidet som menighetsprest på Voss i 22 år, og et år som fengselsprest i Bergen. Han har vært prest på Modum bad hvor han også tok videreutdanning innenfor sjelesorg. Siden flyttet han med familien til Bergen hvor han arbeidet som daglig leder for Kalfarhuset i 17 år.
I tiden på Voss startet Ragnar et barnevernskollektiv, Styve Gard. Denne modellen finnes nå over hele landet.
Ragnar Tesdal er representert med to melodier, et arrangement og en salmeoversettelse i Norsk salmebok 2013, oversettelsen har han har gjort sammen med konen sin Kristin Voll Tesdal. Ekteparet har også skrevet utallige andre sanger og salmer sammen, flere av dem er spilt inn og utgitt. De drev koret Bækkalokket sammen i alle år, Kristin som dirigent og Ragnar spilte piano.
---
Vi treffes i menighetssalen til samtale og musikk.
Denne gangen blir det etterpå en liten konsert i kirkerommet hvor Raggen vil synge sammen med bandet sitt. Deretter er alle velkommen til enkel kveldsmat med nybakt brød, smør og syltetøy. Kaffe og te. Det er også glutenfritt, nybakt brød.
Musikk ved Ragnar Tesdal, Ingrid Enge Drange, Erik Evja Eikill og Jan Sævig.
---
SøndagkveldpåLandås handler om tro og tvil i hverdagen vår. Om de store spørsmålene, om samfunnet vi lever i - og hvordan dette er uløselig knyttet sammen. Vi håper å skape et sted for en pustepause og påfyll i en travel hverdag. Å skape kvelder som berører og utfordrer tro og liv.
Hver kveld har en spesiell gjest som er invitert for å snakke om et aktuelt tema, og vi samles rundt langbord i menighetssalen med kaffe, te og musikk. Deretter inviteres vi med inn til en lysløype i kirkerommet før vi avslutter med noe å bite i i menighetssalen. Målgruppen er unge voksne, voksne og eldre, og alle er hjertelig velkommen!
(Arrangementet er gratis, men om du har mulighet blir vi glad for et bidrag. Dette går til å dekke utgifter som mat, materiell og honorar til foredragsholdere.)