Tid for tro 26.september kl. 19.30

På høstens første Tid for tro-samling markerer vi "Verdiåret 2024" ved å invitere førsteamanuensis på NLA, Torgeir Landro, som vil forelese om Kristenretten, som i år er 1000 år.

Tid for tro 26.september kl. 19.30

I år er det 1000 år siden Mostertinget fant sted, der Olav den hellige og biskop Grimkjell skal ha fått vedtatt den første kristenretten. Hendelsen var av epokegjørende betydning og innebar en gjennomgripende samfunnsomforming med virkning inn i vår samtid.

Kristenretten som ble vedtatt på Moster innebar blant annet regler om kristen livsførsel, om fredelig konfliktløsning, om samfunnstyring, og om organisering av kirken. Med kristenretten kom ideen om at det finnes noe som er rett, uavhengig av maktforholdene i samfunnet.

Dette er et jubileum som er verdt å markere! Både for å se tilbake på historien og for å se fremover på hvilke verdier som er viktige for oss som enkeltpersoner, kirke og samfunn i dag.

Derfor er vi veldig glad for å kunne invitere til temakveld med Torgeir Landro, som en del av høstens Tid for tro-samlinger.

Torgeir Landro (f. 1978) er middelalderhistoriker og har vært tilknyttet Senter for middelalderstudier (CMS) ved Universitetet i Bergen som doktorgrads- og postdoktorstipendiat. Han er i dag førsteamanuensis ved NLA Høgskolen og prorektor for forskning og formidling.

Torgeir vil forelese om Kristenretten og det vil være mulighet for spørsmål og samtale i etterkant. Enkel bevertning.

Velkommen!

Les mer om Verdiåret 2024 her: Verdiåret 2024 - Bjørgvin bispedøme (kirken.no)