Søndagstanker 11. august 2024

12. søndag i treenighetstiden
Luk. 8,1-3

Å gi og å dele.

Tre kvinnene nevnes i søndagens prekentekst, Maria, Johanna og Susanna. De fulgte Jesus, sammen med de tolv disiplene og andre, ikke navngitt menn og kvinner. Alle fulgte de Jesus, der han reiste fra sted til sted for å forkynne og bære fram «det gode budskapet om Guds rike».
Kvinnene er de eneste som nevnes ved navn denne gangen. Maria, Johanna og Susanna, tre sterke kvinner. De hjalp Jesus og disiplene med det de eide står det. De ga raust tilbake til han som hadde helbredet dem. Men, de ga ikke bare penger.
Siden de var blant dem som fulgte Jesus ble også disse kvinnene trukket inn som formidlere av budskapet, det gode budskapet om Guds rike. Innimellom opplevde helt sikkert alle som var med i kretsen rundt Jesus at andre mennesker kom og spurte om hvem Jesus var, hva han fortalte om, om de selv kunne bli helbredet og liknende.
Kvinnene hadde selv blitt helbredet og var nå med og delte ut av sin glede. Hvem vil ikke dele sin glede med andre? Maria, Johanna og Susanna delte av det de hadde fått av Jesus til menneskene rundt seg.
Det får meg til å tenke på noen linjer i en salme med tekst av Vidar Kristensen:
«Slik som Peter og Johannes
og Maria gjorde før,
da de delte ut sin glede,
skal vi gå fra dør til dør.»

Jeg vil være med og dele ut min glede over det Jesus har gjort for meg. Jesus har åpnet veien til himmelen for meg, veien til Guds rike. Derfor vil jeg være med og formidle «det gode budskapet om Guds rike».
Har du hørt det?
Har du tatt imot det?
Vil du dele med deg av din glede?

Hanne Sinkerud

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug: