Søndagstanker 18. august 2024

13. søndag i treenighetstiden
Luk. 12,41-48

En klok forvalter

Forvaltning handler gjerne om penger eller skaperverket, naturen. Mange av oss er opplært til å ta godt vare på det vi har av økonomiske midler, ikke sløse, men være nøye og bruke det vi har på en fornuftig måte. Vi vet at vi må ta vare på jorden og naturen, vi har bare en jord og den skal gis videre til stadig nye generasjoner. Vi har et ansvar som forvaltere av dette.’

Søndagens bibeltekst handler om en klok forvalter, men det han får å forvalte er hverken penger eller jorden, men mennesker. Det er en tjener som får i oppgave å se til at de andre tjenerne får mat hver dag. Her handler det altså om forvaltning av menneskelige ressurser.
Uten mat og drikke duger helten ikke, heter det.
Slik er det med oss alle. Mat og drikke er helt essensielt for at vi skal kunne leve og ha det bra.

Samtidig er søndagens tekst en liknelse, den handler altså egentlig om noe annet enn det kan se ut som. Liknelser i Bibelen handler vanligvis om Guds rike og om Gud. Slik sett er herren i teksten Gud og tjenestefolket er alle vi mennesker. Tjeneren som blir sett på som en «tro og klok forvalter» er de Gud peker ut som ledere i Guds rike her i verden. Det kan være prester, mennesker som sitter i menighetsråd, styremedlemmer i kristne organisasjoner og så videre. Altså mennesker som har et spesielt ansvar i en kristen sammenheng og som derfor er satt til å ivareta andre menneskers åndelige liv, gi andre mennesker åndelig føde.

Vår oppgave som kristne er å gjøre til disipler som det står i Misjonsbefalingen i Matt. 28,19. Vi skal altså dele med oss av Guds ord til mennesker i dag, det er å forvalte det vi har fått fra Gud på en god måte og være en tro og klok forvaltere.

Hanne Sinkerud

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug: