Søndagstanker 8. september 2024

Søndagstanker Søndag 8.september 16. søndag i treenighetstiden Tekst: Matt. 5,10-12

Søndagstanker
Søndag 8.september
16. søndag i treenighetstiden
Tekst: Matt. 5,10-12

Bare nåde?

Årets Forræder på tv2 har startet - og i første episode bekjenner deltagere sine synder i en skriftboks. Det var bare endel av spillet. Men det fikk meg til å tenke tilbake på en opplevelse fra Bjørkelangen Videregående hvor en av mine medelever og jeg snakket om tro - det er så lett for dere - dere kan bare gjøre gale ting og så blir dere tilgitt.
Ja så enkelt men allikevel så vanskelig. Vi vil jo helst ordne opp sjøl.
Det kostet definitivt mye for han som i søndagens tekst står på et fjell og taler til vennene sine og alle som vil høre. Det koster også for veldig mange rundt omkring i verden som blir forfulgt fordi de tror. Åpne dører sier i sitt hefte om 2023, at «mer enn 365 millioner kristne bor i områder med høy grad av forfølgelse og diskriminering på grunn av sin tro»

Jesus visste allerede der på fjellet at det ville koste - aller mest for han, men og for hans venner seinere.

Han lovet oss aldri et enkelt liv - men han lovet oss at vi aldri skulle gå alene.

Av nåde er jeg frelst fordi jeg tror - det er en gave i fra Gud. Det hviler ikke på gjerninger sier Paulus. Disse ordene oppleves kanskje like kryptisk som skriftemålet i Forræder.
Men jeg bærer de i meg - det er hans verk - jeg feiler, krangler, fråtser, glemmer og er redd. Men jeg stoler på han som talte på fjellet for to tusen år siden og som noen år etter døde for meg - og deg.

Ingenting gir så mange klikk i nettavisene som mennesker som har feilet. Trenger vi igjen å bli minnet på av han som snur opp ned på alt. At vi alle trenger nåde?

Ha en nådefull helg - vær nådig med de rundt deg og med deg selv. Og husk du går aldri alene.

Ann Kristin Tosterud Eriksen

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug: