Program:
Requiem i C-moll av Michael Haydn
Missa in Angustiis (Nelsonmessen) av Joseph Haydn
Vi er stolte over å ha med disse unge og fremadstormende solistene:
Hanne-Marit Mordal Iversen (Sopran)
Frøydis Kopperud (Alt)
Magnus Olesønn Løvlie (Tenor)
Filip Eshetu Steinland (Bass)
Orkester: Ensemble «Oslo415»
Dirigent: Per Kristian Amundrød
Billetter:
kr 300,- + avgift på billetto.com
kr 350,- i døren (kort).
Michael Haydn skrev Requiemet i C-moll etter dødsfallet til erkebiskopen Sigismund von Schrattenbach i 1771. Og det antas at hans egen personlige sorg etter tapet av hans under ett år gamle datter Aloysia Antonia tidligere samme år, motiverte komposisjonen. Han fullførte verket allerede to uker etter erkebiskopens død, og det ble senere fremført ved begravelsen til hans berømte storebror, Joseph Haydn. Det er et av hans mektigste verk og blant den fineste kormusikken fra sin tid.
Både Leopold og hans sønn Wolfgang Amadeus Mozart var til stede under de tre første oppføringene av Haydns Requiem i januar 1772. Requiemet, preget av sin mørke toneart og seremonielle fremtoning, påvirket Wolfgang i stor grad og ble en viktig modell for komposisjonen av hans eget velkjente Requiem i D-moll, K. 626. Til tross for å være mindre kjent enn sin bror, ble Michael Haydn høyt verdsatt for sin sakrale musikk, og hans arbeid forble en inspirasjon for etterkommende komponister, inkludert Schubert.
Missa in Angustiis (Messe for vanskelig tider) er anerkjent som en av Joseph Haydns største komposisjoner. Den ble skrevet på litt over en måned sommeren 1798 under en periode med betydelig politisk og sosial uro i Europa. Året før hadde Napoleon seiret over den østerrikske hæren og truet Østerrikes stabilitet. Haydn selv var utslitt etter å ha fullført «Skapelsen» tidligere samme år, og hans beskytter, prins Esterházy, hadde økonomiske utfordringer og måtte redusere orkesteret. Imidlertid dukket et glimt av håp opp med nyheten om Admiral Horatio Nelsons triumf over Napoleon i slaget ved Nilen, som sammenfalt med messens premiere i september 1798 og førte til dens kallenavn, Nelsonmessen.
Til tross for utfordringene med å komponere med et begrenset orkester og under press, skinte Haydns oppfinnsomhet og mot gjennom i Missa in Angustiis. Messens særegne orkestrering, preget av sin sparsommelige instrumentasjon og stemningsfulle melodier, fanget tidsånden med tidløse temaer om utholdenhet og triumf. Nelsonmessen er et vitnesbyrd om hans varige arv som en komponist med stor dybde og innovasjon.