Seniortreff fredag 27. september 11.00

Rolv Bjelland forteller om sin "Fars nei".

Seniortreff fredag 27. september 11.00

Rolv Bjelland (1947) er utdannet som samfunnsøkonom fra Universitet i Oslo. Han har jobbet hos IBM i Brussel, som kontorsjef i Husbanken og var økonomisjef ved Akershus Energiverk. I mange år har han arbeidet med prosjekter i flere land i Afrika.

På Seniortreffet denne dagen, kommer han som sønnen til Einar Bjelland. Rolv har skrevet bok om sin far og hans opplevelser under krigen. Boka heter «Fars nei». Boken handler om hvordan Einar Bjelland og 270 andre norske politi folk under andre verdenskrig ble sendt til Stutthof konsentrasjonsleir, i det tyskokkuperte Polen.

Prisen for ikke å ville samarbeide med okkupantene var nesten to år i fangenskap og en daglig kamp for å overleve. Historien er en skremmende illustrasjon av konsekvensene for norske politifolk som hadde mot til å si nei til tysk samarbeid.

Gjennom ulike kilder, som de 22 brevene Einar sendte hjem, tegnes et bilde av grusomheter, men også av mot og samhold. Og hva det gjorde med de som var hjemme.

Tradisjonen tro vil vi i tillegg til foredraget, servere rundstekte rundstykker med vridd pålegg, vafler og kaffe/te. Det blir utlodning og spennende trekning. Salme og Tankestrek.

VELKOMMEN!

Seniorutvalget

Svein Skarholm (tlf 922 28 339)