På bakgrunn av oppsummeringsbrev fra revisjonen 2022, behandlet i Fellesrådet 13.06 var hensikten med møtet mandag 6.11, å gå igjennom prioriterte oppgaver i 2023. Dette gjaldt i hovedsak årsberetningen, årsregnskapet, periodisering/anordning og kortsiktige fordringer.
Målet var å skape gode rutiner og trygghet for at økonomien i organisasjonen blir håndtert forskriftsmessig. Drøftelsene gikk på hvor kan det skje feil og hvor er den største risikoen for mislighold i Lier kirkelige fellesråd? Herunder håndtering rundt habilitet og håndtering av kontanter, da dette er sårbart. Gode retningslinjer på disse områdene er sentralt. Dette både er og bør være en del av økonomireglementet, etiske retningslinjer og personalreglementet for Lier kirkelige fellesråd.
Når nå nye menighetsråd og fellesråd starter opp vil en prosess på implementering og operasjonalisering på dette området ha fokus.
Tilstede var:
- Viken kommunerevisjon: Kristin Haugen Revisor for fellesrådsregnskapet, Inger- Anne Ankersen (daglig leder) Brynhild Børtnes (revisor for menighetsrådene
- Lier kommunes regnskapsavdeling: Gro H. Skoglund (regnskapsleder) Synnøve Opsahl Martinsen
- Lier kirkelige fellesråd: Anne-Kari Myhre Engelkor (økonomileder), Merete Skagen (rådgiver) Mette Sønsteby (kirkeverge)