FØDT TIL Å TJENE. VI HØRER JO HERREN TIL.

Vi er preget av tidens ideer. Vi lever i individualistenes tidsalder. Det er liksom opplest og vedtatt at vi skal selv styre og ordne og fikse livet. At noen andre skal ha krav på tiden vår eller innsatsen vår er ganske så utenkelig.  Likevel er det det som er tema på søndag. Gud som har skapt meg og gitt meg mine dager har noen forventninger til meg.  Jeg tilhører et fellesskap som også gir meg oppgaver.

FØDT TIL Å TJENE. VI HØRER JO HERREN TIL.

Søndagen kalles vingårdssøndagen. Navnet kommer fra en fortelling der Jesus sammenlikner oss med arbeidere i en vingård.  Vi eier verken vingården eller tiden selv, men er snarere å sammenlikne med arbeidere som har plikttjeneste i vingården.
I søndagens tekst bruker Jesus bildet av slaver som er undergitt eierens  beskjeder og ordninger.

I en annen tekst fra Paulus' brev til Romerne i det 14. kapittel lyder det slik: "For om vi lever, så lever vi for Herren og om vi dør så dør vi for Herren. Om vi da lever eller dør så hører vi Herren til."

Jesus vil  ha frem at vi er ikke skapt uten oppgaver og meninger. Vi er ikke til for å leve uten å leve i en viktig og god sammenheng. Vi er Guds barn. Vi er hans elskede. Og det betyr at vi også har gode oppgaver, noe viktig og meningsfullt å drive med. Vi tilhører vår Gud. Og han gir oss både fellesskap og tjenesteoppgaver.  Kort sagt: vi skal elske Herren vår Gud og vår neste.

Våre liv føyer seg inn i et verdensvidt felleskap. Et fellesskap med mening. Et fellesskap med gode oppgaver. Som Gud elsker oss og tjener oss, skal vi elske og tjene vår neste. Og over det hele står det en overskrift:   Om vi lever eller dør  hører vi Gud til.

Ole Elias Holck

Vingårdssøndag/14. søndag i treenighetstiden

25.8.2024
Evangelietekst