På programmet sto storartet kirkemusikk av Johann Sebastian Bach, Dietrich Buxtehude og Felix Mendelssohn. Alle verkene var med tekster fra Martin Luthers hånd, enten originaltekster eller i form av bibeloversettelse. - Musikken var til dels krevende, men også svært givende å jobbe med, sier kantor Are Alund.
Martin Luther hadde et svært positivt syn på både salmer og musikk, og reformasjonen var en bokstavelig talt skjelsettende hendelse i vestlig musikkhistorie. Luthers betoning av salmesangen og musikken la grunnlaget for utviklingen av store og viktige musikkhistoriske verker.
I Valdres gikk de sammen på tvers av kommunegrenser og inviterte hele dalføret til å være med i et prosjektkor. Det var ingen form for opptaksprøver, men alle som hadde lyst til å være med, fikk bli med. Det ble om lag 40 sangere i koret, og koret ble ledet av Monica K. Solberg, kantor i Nord-Aurdal, og Are Alund, kantor i Vestre Slidre. Både andre organister og prester fra dalføret var med i koret. Koret hadde ukentlige øvinger, med oppstart rundt skolestart.
Til konserten hadde de et samarbeid med ungdomsorkesteret Valdresstrykerne, og de fikk med seg fire lokale blåsere til ett av stykkene. Til å synge solistpartiene i Bach-kantaten, Christ lag in Todesbanden, fikk de med seg fire sangstudenter fra Norges musikkhøgskole: Kristine Våge, Marianne Bye Granheim, Olav Leden Nytrøen og Magnus Berg, flere av dem med opprinnelse fra Hamar bispedømme.
Les mer om forberedelsene til konserten på nettsiden til kirkene i Sør-Aurdal.