Ungdomstinget i Oslo bispedømme 2026

Ungdomstinget er en rådgivende forsamling for ungdomsarbeidet innen Den norske kirke i Oslo bispedømme.

Ungdomstinget i Oslo bispedømme 2026

Neste ungdomsting

Lørdag 19. Septemer i Oslo bispegård - Søndag 20. september i Ila kirke

 

Velkommen til ungdomstinget i Oslo bispedømme!  

Ungdomstinget er møteplassen for unge som vil oppleve fellesskap, bli inspirert og være med på å påvirke kirken. Her samles ungdom fra hele bispedømmet til to dager med samtaler, engasjement, læring, valg og sosialt fellesskap. 
 
Ungdomstinget er en viktig del av ungdomsdemokratiet i Den norske kirke. Det betyr at unge ikke bare er deltakere i kirken – de er også med og former den. Gjennom ungdomstinget får ungdom være med og løfte fram saker som er viktige for dem, og bidra til å sette retning for kirkens arbeid lokalt, regionalt og nasjonalt. 

Hva er ungdomstinget? 

Ungdomstinget arrangeres én gang i året i hvert bispedømme og er en rådgivende forsamling for ungdomsarbeidet i Den norske kirke. På ungdomstinget møtes ungdom for å diskutere saker som angår unge i kirken og samfunnet, vedta uttalelser og velge ungdomsråd. 

Ungdomstinget er også en arena for: 

  • inspirasjon og lederutvikling 
  • læring om hvordan kirken fungerer som demokratisk organisasjon 
  • fellesskap  tvers av menigheter og organisasjoner 
  • trorefleksjon og engasjement 
  • nye bekjentskaper og vennskap 

Kort sagt: Ungdomstinget er et sted der ungdom kan si hva de mener, lære mer om kirken, møte andre engasjerte ungdommer – og være med og påvirke. 

Hvem kan delta? 

Ungdomstinget er for unge mellom 15 og 30 år. 

Menigheter 

Menighetene i Oslo bispedømme – det vil si menigheter i Oslo, Asker, Bærum og døvemenighetene – kan sende to delegater hver, oppnevnt av menighetsrådet. Delegatene trenger ikke å ha en formell lederrolle, men bør være aktive i lokalt ungdomsarbeid eller ha interesse for kirke, fellesskap og medbestemmelse. Det er fullt mulig at menigheten kan melde på  flere, resten blir da i valgsammenheng observatører. 

Organisasjoner 

Kristne barne- og ungdomsorganisasjoner som samarbeider med Den norske kirke, kan også sende delegater til ungdomstinget. Organisasjonene kan stille med en delegat hver. Det kan komme flere, resten blir da i valgsammenheng observatører.  

For deg som vurderer å delta 

Du trenger ikke å kunne «alt om kirken» for å være med. Kanskje er du allerede aktiv i menigheten, kanskje er du leder, frivillig, med i kor, klubb, leirarbeid eller konfirmantarbeid – eller kanskje er du bare nysgjerrig og har lyst til å bidra. På ungdomstinget er det plass både for deg som har masse erfaring, og for deg som kommer for første gang. 

Årets ungdomsting i Oslo bispedømme 

Tid: Lørdag 19. og søndag 20. september 2026 

Sted: Oslo bispegård og Ila kirke 

Årets ungdomsting gjennomføres over to fulle dager. I løpet av helgen blir det mye tid til sosialt fellesskap i tillegg til møtebehandling, samtaler om saker som er viktige for unge i kirken og valg til ungdomsrådet. 

Mer informasjon om program og sakspapirer publiseres her når det er klart. 

Påmelding: 

Klikk her for å komme til påmeldingskjema. 
 
Det er både mulig for deltakeren selv å melde seg på eller at kontaktperson fra menigheten gjør det for de som skal melde seg på.  
Det må fylles inn både kontaktinformasjon om den som melder seg på og kontaktperson fra menigheten.   

Påmeldingsfrist: 10. September – men gjerne så fort som mulig.  
 
Har du spørsmål kan du kontakte rådgiver kirkelig undervisning, Vibeke Kolstø Andersen. Se epost og telefon nederst på siden. 

Hva skjer  ungdomstinget? 

På ungdomstinget får deltakerne: 

  • diskutere saker som er viktige for unge i kirken 
  • komme med innspill og være med  vedtak 
  •  innsikt i ungdomsdemokratiet i Den norske kirke 
  • møte ungdom fra hele bispedømmet 
  • dele erfaringer fra lokal menighet eller organisasjon 
  • være med  valg til ungdomsrådet 
  • oppleve fellesskapsamtalersamlinger og sosialt program 

Ungdomstinget handler ikke bare om møtevirksomhet. Det handler også om å oppleve at man er del av noe større – et fellesskap av unge i kirken som tror, tenker, spør, engasjerer seg og vil noe med kirken. 

Har ungdom egentlig noe de skulle ha sagt i kirken? 

Ja – absolutt. 

Den norske kirke er en demokratisk organisasjon, og ungdom har en tydelig plass i kirkens demokrati. I hvert bispedømme arrangeres det ungdomsting. Ungdomstinget velger ungdomsråd, og ungdomsrådet velger igjen delegater til Ungdommens kirkemøte (UKM), som er det nasjonale møtet for ungdomsdemokratiet i Den norske kirke. 

Det betyr at ungdoms stemmer kan bli hørt hele veien fra lokalmenigheten og bispedømmet – til nasjonalt nivå i kirken. 

Hva er ungdomsrådet? 

Ungdomsrådet i Oslo bispedømme (URO) er ungdommenes rådgivende organ for biskopen og bispedømmerådet i saker som angår ungdom i kirken og samfunnet. Ungdomsrådet arbeider med saker gjennom hele året og er med på å planlegge og følge opp ungdomstinget. 

Ungdomsrådet bidrar blant annet til å: 

  • løfte fram saker unge er opptatt av 
  • gi råd til biskopen og Oslo bispedømmeråd 
  • forberede og følge opp saker til ungdomstinget 
  • representere ungdomsperspektivet i kirkelige sammenhenger 
  • sende delegater videre til Ungdommens kirkemøte 

Valg til ungdomsrådet 

Under ungdomstinget velges medlemmer til ungdomsrådet blant delegatene på tinget. 

I Oslo bispedømme velges: 

  • tre faste medlemmer hvert år for to år 
  • to varamedlemmer for ett år 

Slik sikres både kontinuitet og fornyelse i rådet. Leder og nestleder velges internt når nytt råd er på plass. 

For mange er valg til ungdomsrådet en mulighet til å gå ett steg videre i engasjementet sitt i kirken. Det gir erfaring med demokrati, ledelse, saksarbeid og representasjon – og mulighet til å være med og påvirke i saker som betyr noe. 

Til menigheter og ansatte 

Vi oppfordrer alle menigheter og organisasjoner til å bruke ungdomstinget som en mulighet til å løfte fram unge stemmer og investere i unge ledere. 

Å sende deltakere til ungdomstinget kan gi: 

  • demokratisk lederutvikling 
  • inspirasjon til lokalt ungdomsarbeid 
  • større tilhørighet til kirken 
  • nye ideer og impulser tilbake til menigheten 
  • erfaring med medbestemmelseansvar og representasjon 

Ungdomstinget er ikke bare viktig for deltakerne som reiser – det er også en ressurs for menighetene. Unge som deltar, kommer ofte tilbake med nye perspektiver, større trygghet og engasjement for lokalt arbeid. 

Vi oppfordrer menighetsråd, ansatte og lokale ledere til å: 

  • finne fram aktuelle ungdommer og spørre dem direkte 
  • hjelpe til med påmelding og praktisk informasjon 
  • motivere ungdom til å delta, også selv om de ikke har reist før 
  • følge opp deltakerne etter ungdomstinget og gi rom for å dele erfaringer lokalt 

Det er menigheten eller organisasjonen som melder på sine deltakere. 

Hvorfor være med? For deg som er ung og vil være med får du 

  • si det du mener 
  • møte andre ungdommer fra hele Oslo bispedømme 
  • lære mer om kirken og hvordan du kan påvirke 
  • oppleve fellesskapengasjement og inspirasjon 
  •  nye erfaringer og kanskje nye venner 

For menigheter og organisasjoner 

  • gi unge reell medvirkning 
  • styrke ungdomsdemokratiet lokalt og regionalt 
  • løfte fram unge ressurser 
  • knytte ungdommene tettere til kirken 
  • bidra til rekrutteringlederutvikling og framtidig engasjement 

Vil du vite mer? 

Du kan også lese mer om: 

Tidligere ungdomstingprotokoller og referater finner du nederst på siden.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"