-For oss er særlig spørsmålene om kommunikasjon og informasjonskanaler viktige, sier kirkeverge Gisle Kavli i Fredrikstad. At medlemmene vil ringe eller besøke et lokalt kirkekontor om de lurer på noe om kirken forteller oss at satsingen på kirketorget vårt har vært riktig. Undersøkelsen viser også at vi ikke behøver å være redde for å kommunisere mer med medlemmene våre.
Røde, gule og grønne medlemmer
Som Norges største medlemsorganisasjon med 3,7 millioner medlemmer er det nødvendig med verktøy for å målrette medlemskommunikasjonen vår, sier kommunikasjonsrådgiver Karianne Hjørnevik Nes. -Inspirert av kirken i Sverige har vi undersøkt om det gir mening å dele medlemmene inn i grupper avhengig av tro og hvor ofte de besøker kirke eller kirkegård. Undersøkelsen viser at det gjør det. Vi ser en rekke ulike preferanser mellom gruppene som kan hjelpe oss i å kommunisere bedre med alle medlemmene våre. Det er viktig å presisere at fargene er ikke ment som en kategorisering av medlemmene, men som et verktøy for å målrette kommunikasjon til alle medlemmene.
Medlem i Den norske kirke lokalt eller nasjonalt?
Et interessant resultat er at de fleste medlemmene ikke skiller på Den norske kirke lokalt eller nasjonalt. Ikke overraskende er det de grønne medlemmene som i størst grad tenker at de medlem av Den norske kirke lokalt, mens det er flest i den gule gruppen som tenker at de er medlem i Den norske nasjonalt. Rundt 50 % i hver av gruppene skiller ikke mellom lokal og nasjonal kirke.
Om medlemsundersøkelsen i Borg bispedømme
Undersøkelsen er et samarbeid mellom Fredrikstad fellesråd, Borg bispedømmeråd og Kirkerådet. Hensikten var å følge opp strategi 2 i Dnk Borgs strategiplan: Helhetlig og målrettet kommunikasjon med medlemmene. Undersøkelsen ble gjennomført som panelundersøkelse på web i regi av Norstat. Tusen medlemmer i Den norske kirke i Borg fikk 28 spørsmål om tro, praksis, preferanser, kjennskap mm. I uke 50-52 i 2018.
Du kan finne mer detaljer fra undersøkelsen i presentasjonen under her.
Du kan se en kort presentasjon av undersøkelsen i video på facebooksiden vår: https://www.facebook.com/kirkeniborg/videos/355360515119340/