Gratis orgelkonsert i Vardåsen

Onsdag 4. september kl. 18.00 inviterer Vardåsen menighet til gratis orgelkonsert med Jon Andreas Bottolfs Håland.

Gratis orgelkonsert i Vardåsen

I Vardåsen kirke inviterer vi denne høsten til orgelonsdag. Noen utvalgte onsdager blir det på orgelkonsert kl. 18. Onsdag 4. september er det Jon Andreas Bottolfs Håland som spiller. På repertoaret denne gang står det to temmelig ulike komponister: Bach og Duruflé

Bach partita: det er flere variasjoner (11 med ulike karakterer) av en tysk pasjonssalme. Skrevet av en ung Bach da han var 21-22 år gammel. Ikke av det mest kompliserte han har skrevet men virkelig noe av det fineste man finner av orgelmusikk! En liten funfact: Kåre Nordstoga spiller alltid denne på påskeaften i Oslo domkirke.

Duruflé: en helt annen karakter enn Bach. Preludium og fuge over den franske komponister Jehan Alain. Duruflé bruker altså bokstavene hans som tema og bruker temaer fra hans litanier i stykket. En slags ære for Alain som man hører i musikken: oppmuntrende og glad karakter.:)