«Salmer i Bakgaarden» på Cafe Drøbak, 28. august 

Siden i vinter har de øvd jevnt og trutt i en kjeller på Elle. Med ett mål: Salmene skal «sitte» når det inviteres til «Salmer i Bakgaarden»! 

Publisert:

Bandet i aksjon.
Bandet i aksjon.

I det Kirkenytts journalist entrer øvingslokalet er det en rytmisk versjon av «Gjør døren høy» som krever all konsentrasjon.

-Blir det for mye med åtte vers? spør primus motor Atle Fretheim.

-Nei, de er jo så korte! mener Ann Helen Kleiven Hageberg, som tross alt skal synge alle versene.

Og slik blir det: to vers i slengen, med gitartunge mellomspill. Neste salme, «Vær meg nær, o Gud», framføres med et Rolling Stones-inspirert arrangement, drevet fram av rytmeseksjonen: Sander Greni på trommer og Anfinn Selfjord på bass. Det svinger!

Ideen om «Salmer i Bakgaarden» kom fra komiteen for 250-årsjubileet til Drøbak kirke, og Atle Fretheim som er nestleder i menighetsrådet fikk ansvaret for gjennomføringen:

-Tanken var å ha et arrangement i nærmiljøet, i Drøbak sentrum. Jeg presenterte ideen for Elleboer og gitarist Bjørn Ø. Bugge, som jeg har kjent i mange år. Han tente på ideen og hadde umiddelbart mange forslag til hvem som kunne være med. De første vi spurte svarte ja, alle som en! Jeg kjente ingen av dem fra før av, men det har vært full klaff – jeg gleder meg til hver øving, sier Atle.

 - Hva slags salmer kan vi vente oss i Bakgaarden 28. august?

-Salmene vi øver inn er først og fremst valgt ut fordi de er blant de mest kjente i salmeboka. De fleste vil kjenne igjen mange – om ikke alle – salmene vi skal spille, selv om framføringen vil bli ganske annerledes.

 -Jeg er jo ingen salmekjenner, så noen av dem var nye for meg, erkjenner Ann Helen.

 -Er dere inspirert av det populære Salmer på pøbb-konseptet?

-Absolutt! Jeg var og hørte på dem i fjor, og det var en grunn til at jeg fikk lyst til å gjøre dette, forteller Atle. Salmene er en stor skatt og det ligger både utfordringer og muligheter i å framføre dem på nye måter, med respekt for tradisjonen som ligger til grunn.

 -Jeg tror mange vil sette pris på å få høre salmene i en annen sammenheng enn inne i kirka. I Bakgaarden kan folk benke seg sammen, kjøpe forfriskninger av ymse slag, mens de hører salmer som de er kjent med i rockedrakt, sier Bjørn.

 -Blir det lov å synge med?

-Det er 100 % lov å synge med, men det er også lov å bare komme for å høre på! Vi tror vi skal klare å framføre salmene på en måte som vil skape en helt spesiell stemning denne fredagskvelden i Bakgaarden hos Cafe Drøbak, og at det vil bli en fin opplevelse for alle, enten de lytter mest, eller synger.

-Blir det veldig mye rock og bråk?

-Det blir litt rock og litt bråk, ja – vi er jo gamle rockemusikere! Men det blir først og fremst vakkert og sjelfullt – det er i alle fall det vi forsøker å få til.

At det svinger, kan undertegnede skrive under på. Tøft var det også! Lorenzo Nardocci var ikke til stede på øvelsen. Han er ansatt i Drøbak og Frogn menighet, og en habil pianist. Grooven blir garantert ikke dårligere med ham på laget.

Per Klynderud på Cafe Drøbak stiller velvillig bakgården til disposisjon, dette gleder han seg til. Da sees vi da?

 

Billetter (150,-) selges på ebillett.no

18 års aldersgrense

Tekst og foto: Hilde Løwén Grumstad

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"