OMREISENDE MED GODE NYHETER

"Jeg følger ikke lenger med på nyhetene. De er bare deprimerende." Ordene kom over bordet ved en hyggelig kaffe stund med venner.  Vi kjenner oss igjen i sukket. Det blir for mye. Orker snart ikke mer. Gjengvold. Svindel, Opptøyer i England. Krig. Sult. Mistro. Vi kan fortsette med lange remser av elendighet. Da er det godt å lukke seg inn i kirkens rom. Der er det gode nyheter. Kirken fortsetter der Jesus begynte. Han reiste omkring og fortalte gode nyheter, som det står i denne søndagens evangelium. Slik har det fortsatt. Her i landet har det godebudskapet blitt spredt rundt opp gjennom mer enn tusen år. Og mye lenger i verden forøvrig. Det er stadig godt nytt på vei!

OMREISENDE MED GODE NYHETER

Det var mye å være urolig for på Jesu tid også. Godt nytt var etterlengtet. Da også.  Det gode budskap om Guds nåde og kjærlighet ga, den gang som nå, gled og oppmuntring. Det løftet sinnet og kastet lys inn i alt av dysterhet rundt dem.

Det gode budskapet har lydt, ikke bare innen kirkens vegger, men ut over  alle jorden hjørner. Gud er omsorgen og kjærligheten, godheten og skjønnheten. Som det sildrende dåpsvannet som renner over barnets hode, slik sende Gud sin nåde og skjønnhet over oss. Hver dag. Han styrker bort våre feil og mangler. Der vi kan kjenne på tomhet fyller han på med sitt nærvær og sin styrke.

I en av de bibeltekstene som vi leser i kirkene på søndag, blir gleden over Guds godhet uttrykt slik:(Jesaja 49,13–16)
13 Juble, du himmel, og gled deg, du jord,
bryt ut i jubel, dere fjell!
For Herren trøster sitt folk
og er barmhjertig mot sine hjelpeløse.

Godt nytt kan være sjelden vare i all nyhetsformidling i media, men i kirken lyder det hele tiden. Vi kaller det Evangelium. Det glade budskapet. Bibelseskapet satte ordene på utside sin utgivelse av Det nye testamentet: Godt Nytt! (Se bildet)
God søndag!
Ole Elias Holck

12. søndag i treenighetstiden
11.8.2024
Evangelietekst
Lukas 8,1–3
Kvinner som fulgte Jesus
1 I tiden som fulgte, reiste Jesus omkring og forkynte i byene og landsbyene og bar fram det gode budskapet om Guds rike. De tolv var med ham, 2 og noen kvinner som var blitt helbredet for onde ånder og sykdommer. Det var Maria med tilnavnet Magdalena, som sju onde ånder hadde fart ut av, 3 Johanna, som var gift med Kusa, en forvalter hos Herodes, og Susanna og mange andre. Med det de eide, hjalp de Jesus og de tolv.

Kontaktinformasjon for Ottestad menighet

OTTESTAD KIRKE
   Ottestadgutua 8, 2312 Ottestad

KIRKEKONTORET I STANGE